تاثیر لبنیات در دوارن کرونا

تاثیر لبنیات در دوارن کرونا

یکی از تصورات نادرستی که خصوصا در دوران همه‌ گیری جهانی کرونا ویروس میان افراد مبتلا به تحمل‌ ناپذیری لاکتوز رواج پیدا کرد، ایده ناسالم بودن شیر و محصولات لبنی بود. اما واقعیت این است که بسیاری از افراد مبتلا به تحمل‌ ناپذیری لاکتوز صرفا آنزیم لاکتاز را برای تجزیه قند طبیعی شیر (لاکتوز) در بدنشان ندارند و هیچ خطری سیستم ایمنی آنها را تهدید نمی‌کند.

دکتر نعمتی با تاکید بر این نکته که جنس برخی از عوامل دفاعی سیستم ایمنی از جمله آنتی بادی ها، اسیدآمینه است، گفت: «مقدار کافی پروتئین در سبد غذایی از ما در برابر ابتلا به بیماری محافظت می کند. هر لیوان شیر با حدود 7 تا 8 گرم پروتئین 15 درصد از نیاز روزانه پروتئین ما را تامین می‌کند و هیچ‌ گونه تحقیقی وجود ندارد که مضر بودن مصرف شیر در این روزها را اثبات کرده باشد.


بنابراین افراد بنا به علاقه شان می توانند از محصولات لبنی با کیفیت نظیر شیر، ماست، پنیر، دوغ و کشک به‌ عنوان بهترین منبع برای تقویت بدن استفاده کنند. شایان ذکر است مصرف شیر در سلامت مغز و پیشگیری از کاهش توانایی سیستم ایمنی نقش مهمی ایفا می کند. 

این متخصص تغذیه ادامه داد: «افراد قبل و بعد از ابتلا به کرونا هیچ گونه مشکلی درخصوص مصرف لبنیات ندارند اما در حین بیماری مصرف لبنیات منوط به تصمیم پزشک معالج و برحسب شرایط فرد درگیر است که معمولا به علت تحریک نشدن علایم بیماری مرتبط با کرونا مثل اسهال به‌ صورت مقطعی 24 تا 48 ساعت ممکن است قطع مصرف لبنیات تجویز شود. به شکل معمول هیچ محدودیتی در مصرف لبنیات وجود ندارد.» شیر هم می تواند همراه با عسل و دارچین و زنجبیل مصرف شود.
مصرف لبنیات پاستوریزه به دلیل اینکه منبع بسیار غنی از کلسیم و ویتامین B2 است، در کنار سایر مواد غذایی دارای ویتامین‌ های گروه E، D وC در سبد غذایی روزانه می‌تواند با بالا بردن قدرت دفاعی بدن، به مقابله و پیشگیری از بیماری COVID-19 کمک کند.


کوروش صمدپور، متخصص تغذیه و رژیم‌ درمانی دارای مدرک PhD تغذیه از دانشگاه کوینزلند استرالیا، درباره تاثیر مصرف لبنیات بر پیشگیری از ابتلا به ویروس گفت: “حذف لبنیات اعم از شیر و ماست از برنامه غذایی کاری بسیار نادرست است و مصرف لبنیات به صورت کم‌ چرب باید طبق رژیم غذایی بوده و آن را هر روز یا مثل روز‌های گذشته مصرف کرد؛ اما مصرف زیاد یا کم لبنیات در پیشگیری یا شیوع بیماری COVID-19 هیچ تاثیری ندارد. بهتر است افراد برای خرید شیر و ماست، انواع پاستوریزه آن را حتما مدنظر قرار دهند.”


هر موقع پای این قبیل بیماری‌ها به میان می‌آید، مصرف مواد پروتئینی اهمیت بیشتری می‌یابد و شیر نیز منبع پروتئینیی خوبی است که می‌تواند در وعده صبحانه میل شود. شیر دارای پروتئین خاصی است که به آن کازئین گفته می‌شود. شیر سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و توانایی بدن را مقابل بیماری‌ها افزایش می‌دهد. در واقع، پروتئین شیر در کنار پروتئین گوشت و تخم‌مرغ نقش خوبی در افزایش سیستم ایمنی دارد.”

آزاده حکمت دوست، متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید: “با شیوع این ویروس در کشور، توصیه‌هایی به مردم می‌شود که در این روزها برخی از مواد غذایی مصرف نشود و برخی دیگر بیشتر مصرف شود؛ این در حالی‌است که باید انواع مواد غذاییِ مورد نیاز، برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده شود. برای جلوگیری از ویروس COVID-19  و همچنین درمان آن، مانند گذشته باید یک رژیم غذایی سالم و متنوع داشته باشیم. انواع نان‌های سبوس‌دار، برنج سبوس‌دار، سبزی‌ها و میوه‌های تازه، مواد پروتئینی و لبنیات در رژیم غذایی قرار‌گیرند. مطالعه تایید شده‌ای درباره عدم مصرف لبنیات در زمان شیوع COVID-19 به دلیل داشتن طبع سرد آن وجود ندارد و لبنیات بهترین منبع دریافت کلسیم و ویتامین B2 در جمعیت ایرانی است. برای داشتن سیستم ایمنیِ سالم، مصرف پروتئین‌ها ضروری است و به‌ویژه لبنیات حاوی پروبیوتیک برای دستگاه گوراش مفید هستند و می‌توانند سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با این ویروس تقویت کنند.”