شیر و خواص آن برای سلامتی

شیر و خواص آن برای سلامتی
شیر بهترین منبع تامین کلسیم و فسفر بوده و برای سلامت استخوان ها و دندان ها مفید است. بعد از دو سالگی در روز یک تا 2 لیوان شیر به کودک خود بدهید. استفاده از شیرهای غنی شده با کلسیم و ویتامین دی علاوه بر رشد قدی، حافظه کودک را هم تقویت می کند.
شیر دارای پروتئین کازئین است که کازئین یک پروتئین دیر جذب است و در سهولت خواب بسیار موثر است بنابراین بهترین زمان مصرف شیر قبل از خواب است. علاوه بر این شیر دارای مقدار فراوانی پروتئین است، پروتئین ماده ای ضروری برای ساخت و ترمیم بافت های عضلانی به شمار می رود و به همین دلیل نوشیدن شیر بعد از انجام تمرینات ورزشی به شدت توصیه می شود.

مواد مغذی موجود در شیر:

کلسیم فولات  
فسفر پتاسیم  
ب12 روی  
آهن سلنیم  
ویتامین ای ویتامین کا  
تیامین ریبوفلاوین  

مزایای مصرف شیر:

  • کنترل اشتها: کمک به کاهش وزن و جلوگیری از چاقی
  • تکامل استخوانی: کمک به بهبود وزن و تراکم استخوانی در کودکان همچنین زنان بارداری که در دوران بارداری تغذیه سالم و رژیم غنی از لبنیات و منابع کلسیمی داشتند، فرزندان با تراکم و رشد بیشتر استخوانی داشتند در مقایسه با زنان با دریافت کمتر کلسیم شیر منبع خوب پروتئین وی و کازئین است که برای رشد لازمه
  • سلامت استخوان و دندان: یک لیوان شیر حاوی 30 درصد کلسیم مورد نیاز روزانه بزرگسالان است. همچنین حاوی پتاسیم و منیزیم هست که املاح ضروری برای سلامت استخوان و دندان هستند
  • جلوگیری از دیابت: بسیاری از  مطالعات نشان داده اند که مصرف لبنیات از دیابت نوع دو در بزرگسالان جلوگیری می کند
  • سلامت قلب: مصرف شیر سطح HDL یا کلسترول خوب را فزایش می دهد و از بیماری های قلبی جلوگیری می کند همچنین منبع خوب پتاسیم است که به کنترل فشار خون کمک می کند

شیر پرچرب بنوشیم یا کم چرب؟

این یک باور اشتباه است که برخی فکر می کنند شیر کم چرب، کلسیم کمتری دارد. اتفاقا شیر کم چرب میزان کلسیم بیشتری دارد. اما فاقد برخی مواد مغذی موجود در چربی شیر است. در واقع هر چه چربی شیر کمتر باشد میزان کلسیم موجود در آن بیشتر است.
افرادی که نیاز به کلسیم بیشتری دارند باید شیر کم چرب بنوشند. تامین کلسیم مورد نیاز بدن از طریق شیر منجر به کنترل و کاهش وزن، رسیدن به تناسب اندام، پیشگیری از ابتلا به سرطان روده و پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلب یو کاهش عوارض یائسگی میشود
لازم است بدانیم چربی موجود در شیر تاثیر زیادی در تامین انرژی و جذب سایر ویتامین های لازم برای بدن دارد. از این رو بهتر است نوجوانان و کودکان شیر پرچرب استفاده کنند. چون شیر پرجرب می تواند حدودا 30 درصد از انرژی مورد نیازشان را تامین کند.
خانم ها در مقایسه با آقایان بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارند. بنابراین نیاز به جذب کلسیم برای خانم ها ضروری تر است. شیر کم چرب با کلسیم بیشتری که دارد برای خانم ها گزینه مناسب تری است. به خانم های باردار هم از این جهت که جنین در حال رشد و تشکیل بافت استخوانی است، توصیه می شود که شیر کم چرب بنوشند.

 خاصیت های مهم شیر برای پوست:

  • جوان سازی: ویتامین D موجود در شیر می تواند پوستی درخشان و جوان به شما تحویل دهد. این ویتامین تولید کلاژن پوست را افزایش می دهد و در نتیجه چین و چروک و خطوط لبخند را کاهش می دهد.
  • مبارزه با چین و چروک: شیر خام دارای پروتئین زیادی است که در بهبود و رشد بافت های پوستی کمک می کند. اسید لاکتیک یکی دیگر از اجزای مهم موجود در شیر است که باعث آبرسانی به پوست شده و مانع از خشکی آن می شود.
  • پاک کننده طبیعی صورت: شیر خام یک پاک کننده طبیعی شگفت انگیز پوست است. می توانید با استفاده از آن تمام حفره های پوست، جوش ها و آکنه ها و بقیه لکه های روی آن را از بین ببرید. یک مقدار پنبه بردارید و آن را به شیر آغشته کنید و روی پوست صورتتان بمالید و بعد از 5 دقیقه صورتتان را بشویید. انجام روزانه این کار باعث پاک شدن سطح پوست و نرم و انعطلف پذیر شدن آن می شود
در آخر برای جمع بندی مطلب می‌توان گفت که شیر به طور طبیعی دارای مواد مغذی و مفید زیادی است و قطعاً مصرف شیر برای سلامت کودکان و بزرگسان مفید است. بنابراین این نوشیدنی را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.